Monday, November 1, 2010

BAngun PAGI GOSOK gIgi GIGI kecil JADI beSAR

Bangun je pagi aku rasa dunia nie bukan diatas norma manusia. Emosi aku bertambah panas dan suam suam kuku.Jikalau boleh tidak kumahu mengherdik atau mencaci sesiapa tetapi apabila ini sudah lebih siapa yang dipijak pun akan bangun mencari pencaci dan pencacai yang menghina. Apakah dunia murah mendengar heboha manusia dengan sesuatu topik yang mengaibkan seseorang. Walhal masalah sekecil itu dibesarkan ibarat "ayam bertelur sebiji,riuh sekampung dihebohkan" bolehkah kita menerima logik akal?? "logik akal saya tak boleh terima spenuhnya". cuba kita renungkan setiap apa pun perkara yang kita lakukan kita akan menerima kembali dalam bentuk yang lain. Tidakah dirinya risau. aku perlu paham kerana emosinya mungkin kurang stabil ataupun "lagaknya"saja .untuk dihormati bukan itu caranya.sebelum kita dihormati oleh orang lain kita perlulah menghormati orang lain dulu.tidak perlu kita memberikan rasuah tidak perlu kita memberikan buah tangan atas dasar ingin mengambil hati. Tidak perlu berjumpa selalu mengajukan pertanyaan soal khabar tetapi pemikiran yang positif  itu amatlah penting. penulis tidak pernah memikirkan negatif terhadap diri orang lain tetapi penulis berumur 21 tahun dan matang untuk memikirkanya sama ada itu positif ataupon negatif. apakah umor yang matang dan berbeza beberapa tahun itu membezakan setiap perlakuan. Bangsa diherdik kita yang puas. Cukup untuk aku diherdik tentang "management" diri aku kerana aku tahu nilai diri aku sendiri. herdikan itu menusuk kalbu sehingga manusia yang mempunyai emosi kurang stabil boleh memberhentikan nadi si pengherdik di hadapan bangsanya. Bangsanya pula kaku layu menerima cacian itu dan mengatakan "dia sahaja bukan aku" apakah malang sangat diri manusia itu berada diatas bumi ini?? ku tulis segalanya disini bukan untuk membuat penghinaan tetapi ku harap ianya berguna untuk anak bangsa yang tidak memandang hormat keatas manusia yang lemah tidak punyai kuasa.hormat akan keperibadian dan hormat akan sesuatu perkara dan jagan dihebohkan. malu saya bukan malu kamu jika hormat kamu hormatlah saya. dunia penuh pancaroba nostalgia pengajar kehidupan semoga segala urusan dipermudahkanNYa......

0 comments:

Post a Comment