Monday, August 22, 2011

~~Dimanakan aku~~

banyak persoalan bermain di minda aku semalam dan hari ini.sungguh pun aku tidak dapat mengambarkan perasaaan itu kerana aku berada dalam keadaan yang amat tertekan untuk masa ini.tapi kewarasan akal dapat mengawal segala rintangan yang ada. aku berdoa kehadrat ilahi aku memohon petunjuk darinya sedih sebak resah gelisah semua ada didalam hati aku.sehingga aku dimarahi oleh roomate aku "kalo ko je yang duk ingat kat dia dia bahagia dengan orang lain tak der guna jugak pegi la bergaul ngan orang ramai supaya leh suka-suka dan lupakan dia". aku menuruti nasihat itu aku turun bergaul dengan manusia lain cuba mengelakkan diri walau terpaksa aku cuba untuk bergelak ketawa dan ketawa aku adalah palsu.siksa memang siksa aku hanya mampu berdoa mintak petunjuk "ya Allah jika benar dia halal bagiku izinkan kami bersama dan sematkan segala kasih sayang dan cinta,jika dia tidak halal bagi ku bahagiakan lah hidupnya dan jagan engkau sesatkan nya dan engkau berikanlah aku ketenangan jauhkanlah hati kami dari ingat mengingati kerana dia adalah milik hambamu yang lain" memang aku rasa sangat sangat gelisah.bangun tidurku diseri dengan kerinduaan. sampai sekrang aku tidak dapat mengambarkan perasaan yang bodoh ini. aku anggap semua ini adalah ujian darinNya.belum pernah aku merasakan perasaan tertekan sebegini rupa.jiwa aku sangat lemah.kenapa sukar untuk aku melupakan dia sedangkan dia sudah menjadi milik orang lain.mengapa sukar bagiku untuk mendapat ketenangan??? subhanallah besarnya kuasa mu.sesungguhnya jangan lah engkau datangkannya di dalam solat ku ya Allah. sering kali aku bertanya mengapa aku perlu berada dalam keadaan ini .Ya aku mengaku aku banyak melakukan kesilapan aku sedar semua itu. aku sendiri pening tidak mampu untuk berfikir dengan kewarasan akal untuk perasaan yang diberi ini. sehingga sekarang aku tidak tahu dimana hati ini berada. sampai satu masa aku merasakan aku tidak mampu untuk menganjak dari hidupnya aku telah mencuba sedaya upaya dan  apa yang mampu aku lakukan hanyalah tawakal kepadaNya. dan aku ada membaca satu artikel yang berbunyi:

Maha suci Allah yang sangat-sangat mengetahui perihal seorang hamba. Maka, Allah SWT telah meletakkan garis panduan untuk berinteraksi dengan sesama jantina, panduan berinteraksi sesama keluarga dekat (mahram), panduan berinteraksi dengan keluarga jauh (bukan mahram), panduan berinteraksi dengan ajnabi (orang yang tidak dikenal), panduan berinteraksi dengan berbeza jantina dan sebagainya.
Kesemua panduan-panduan ini memelihara diri manusia sejak awal-awal lagi sebelum seseorang  terjebak ke dalam jerat percintaan.
Jika kita terlanjur terjebak segeralah mencari jalan yang ditunjukkan Islam bagi mengarahkan cinta yang tulus dan jernih. Jangan hilangkan senyum anda, ramah anda, belas kasihan anda, kasih sayang anda tetapi sampaikanlah semua itu dengan cara yang tepat dan benar sesuai perintah Allah, sesuai petunjuk Rasulullah.


“cintailah sesuatu itu dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu saat nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu benci, dan bencilah sesuatu yang tidak kamu ketahui dengan biasa-biasa saja, karena boleh jadi suatu saat nanti dia akan menjadi sesuatu yang kamu cintai
(H.R. Bukhari, Abu Daud, Tirmizi, dan Ibnu Majah, dari Abu Hurairah)
~~wallahualam~~



0 comments:

Post a Comment