Sunday, August 14, 2011

Bahagia!!

beberapa cara untuk jadi bahagia..tetapi bukan bahagia di tanjung rambutan justeru itu mari kita sama sama membaca dan mempraktikan cara ini..mungkin ada baik betulnya... wallahualam


Apakah erti bahagia? Bagaimana rasanya bila bahagia??
Setiap orang pasti ada pandangan mereka yang tersendiri tentang erti bahagia. Ada yang merasakan dengan mempunyai banyak duit, kereta mewah, rumah besar, isteri cantik dia sudah bahagia..
Ada juga yang merasakan bahagia apabila dapat bercuti bersama keluarga semasa musim cuti sekolah. Kerana inilah sahaja peluang untuk bergembira dengan keluarga kerana ada yang sibuk bekerja pada hari2 biasa..
Ada juga yang merasakan bahagia apabila ibu bapa mereka tidak mengongkong mereka. Bahagia apabila semua perkara dilakukan tidak dimarahi oleh ibu bapa mereka kerana ibu bapa mereka tidak kesah. Adakah kita akan bahagia dengan cara ini sepanjang masa??
Tentu kita akan gembira bila anak atau adik kita berjaya dalam pelajaran bukan?? Mana ada ibu bapa bahagia anak malas belajar, nakal, ponteng sekolah, mengamuk awal pagi bukan??
Erti bahagia sesuatu yang abstrak, saya tidak boleh berkata dengan buat cara ini dan ini kita boleh bahagia..Kerana bahagia berbeza mengikut pandangan  setiap individu.. Dari segi pandangan ibu bapa, mereka akan berasa gembira apabila anak-anak mereka cemerlang dari segi akademik, dan sahsiah. Dari pandangan seorang anak, mereka berasa bahagia apabila meihat ibu bapa mereka gembira dengan adanya mereka disisi ibu bapa mereka



1. Jangan Takut dan khuatir
    Perasaan takut dan khawatir merupakan pikiran kita yang paling tidak produktif. Sebagian besar hal-hal yang kita khawatirkan atau takutkan tidak pernah terjadi. Jadi untuk apa kita khawatir dan takut?
2. Jangan Pernah Menyimpan Dendam
    Dendam adalah hal terbesar dan akan menjadi beban terberat jika kita menyimpannya di dalam hati. Maukah anda membawanya sepanjang hidup? …. Saya rasa tidak. Jangan sia-siakan energi kita dengan menyimpan dendam, sudah pasti tidak ada gunanya. Gunakanlah energi kita tersebut untuk hal-hal yang positif
3. Fokus Pada Satu Masalah
    Jika kita memiliki beberapa masalah, selesaikanlah masalah kita satu per satu. Jangan terpikirkan untuk menyelesaikan masalah secara sekaligus karena justru akan membuat kita semakin stress.
4. Jangan Membawa Tidur Masalah Anda
    Masalah adalah hal yang sangat buruk untuk kesehatan tidur kita. Pikiran bawah sadar kita adalah hal yang luar biasayang dapat membuat kita gelisah dan tidur kita menjadi tidak nyenyak.
5. Jangan Mengambil Masalah Orang Lain Untuk Anda Selesaikan
    Membantu orang lain yang sedang dalam masalah adalah hal yang mulia, tetapi jika kita mengambil tindakan untuk menyelesaikan masalah orang lain tersebut justeru, itulah kesalahan terbesar. Biarkanlah orang tersebut yang menyelesaikan masalahnya sendiri.
6. Jangan Hidup di Masa Lalu
    Mungkin terasa nyaman bagi kita mengingat hal-hal yang menyenangkan di masa lalu tetapi jangan anda terlena didalamnya. tumpukan perhatian dengan apa yang terjadi saat ini, karena kita pun boleh merasakan banyak kebahagiaan di saat ini. Saya yakin kita akan mempunyai perasaan yang jauh lebih berbahagia jika kita meraikan apa yang terjadi saat ini dibanding dengan mengingat-ngingat kebahagiaan di masa lalu.
7. Jadilah Pendengar yang Baik
    Mungkin sebagian besar orang termasuk saya :) susah untuk menjadi pendengar yang baik. Justru sebaliknya kita mengharapkan orang lain yang mendengarkan percakapan kita, tetapi sebetulnya dengan belajar mendengarkan orang lain, kita akan mendapatkan banyak hal baru yang dapat sangat berguna bagi kebahagiaan hidup kita.
8. Jangan Biarkan tekanan Mengatur dan Bahkan Mengacaukan Hidup Anda
    Kasihanilah diri kita lebih dari apa pun, maksud saya adalah janganlah kita menyerah pada tekanan. Maju terus. Ambillah tindakan-tindakan positif dan lakukanlah dengan konsisten.
9. Bersyukurlah Selalu
    Bersyukur dan berterimakasihlah atas semua yang kita dapatkan, bukan hanya hal yang positif saja tetapi juga hal yang negatif, karena saya percaya dibalik setiap hal yang negatif tersebut ada hal baik yang bisa kita pelajari.
     haaaaa...amacam best!!! cara utruk jadi bahagia...dalam kehidupan ini setiap masalah ada penyelesaian nya ,justeru itu kita mesti mencari punca setiap apa yang berlaku untuk dijadikan pengajaran.
    jika kita mencari bahagia ini akan berlaku dalam diri kita iaitu perubahan hati yang ketara saya menulis perihal ini kerana saya melaluinya.jika berlaku pada diri anda buatlah ia sebagai satu pengajaran.
     
“(Mereka berdoa), Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk. Kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau, kerana sesungguhnya Engkaulah Maha Pemberi (kurnia)"...(ali imran:8)

Persoalan 'kenapa hati manusia cepat berubah?' sentiasa membelengu di fikiran saya. Setiap hari berjumpa dengan rakan-rakan dan berjumpa dengan pelbagai ragam manusia menyebabkan saya sedar yang manusia sememangnya cepat berubah..Berubah bagaimana? manusia boleh berubah melalui perbuatan seperti dari jahat kepada baik, kedekut kepada pemurah dan sebagainya..sama ada perubahan itu kerana “terpaksa” (berubah atau rebah) atau kerana “rela” (berubah kerana Allah)..tetapi bagaimana pula dengan perubahan hati manusia?Hati manusia boleh berubah mengikut keadaan. Apabila kita menjumpai sesuatu yang lebih baik di depan mata,yang jauh kita akan lupakan. Perubahan hati tidak boleh di paksa tetapi bergantung kepercayaan dan teguhnya hati kita pada seseorang.

Allah mengurniakan kita akal untuk berfikir. Berfikir dan membuat pilihan yang mana satu intan, mana satu berlian, mana satu emas, mana satu kaca...kita sering lupa apa yang kita miliki,tetapi kita sering kali ingat apa yang orang lain miliki. Sesuatu yang baik belum tentu benar dan sesuatu yang benar belum tentu baik.Sesuatu yang bagus belum tentu berharga dan sesuatu yang berharga belum tentu bagus..Renung-renungkan lah..Dan sebagai manusia biasa, kita mungkin terjebak dengan berbagai-bagai pilihan..hati dan akal lah yang akan membantu kita membuat keputusan. Pengalaman yang lepas mengajar saya bagaimana mengenali hati manusia.Kadang-kadang kita lihat manusia itu dari luaran cukup sempurna,cukup baik,cukup sifat,dimulutnya sentiasa menyebut-yebut nama Allah..tetapi apabila kita mengenalinya lebih mendalam,dia bukanlah seperti apa yang kita lihat,malahan melanggar perintah dan larangan Allah...Adakah manusia seperti ini hipokrit atau disebabkan hatinya mempunyai dua pilihan (kepada jalan baik atau kepada jalan yang salah).

Kerana baik jahatnya seseorang manusia sangat bergantung kepada pengurusan yang ada di dalam diri manusia itu. Siapa yang mengabaikan hati, ertinya dia membiarkan dirinya berjalan di dalam keadaan yang gelap dan meraba-raba hingga menyebabkan banyak benda yang dilanggarnya. Kalau di dunia pun nasibnya belum tentu selamat apalagi kalau di Akhirat nanti.

Sebagai manusia biasa yang banyak khilaf, kita tidak mampu mengawal hati dari berubah. Apa yang kita boleh buat agar sentiasa memastikan hati kita teguh kepada perintahNya adalah dengan memanjatkan doa dan meminta kepadaNya supaya dilembutkan hati dan ditetapkan iman. Panjatkan kesyukuran di atas nikmat yang telah dianugerahkan dan muhasabah lah diri kita. InsyaAllah, Allah akan membuka jalan seluas-luasnya..


Mutiara Kata:
Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah swt

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

selamat beramal dan renung-renungkanlah....wallahualam..
     

      2 comments:

      Unknown said...

      sory manap..sy x jd pendengar yg baek semalam..sory, u're sad, while i just mad fun of u..sory2 a milion sory

      Lactos Berangka said...

      ok hana maybe ada hikmah disebalik kejadian...btw thanks...

      Post a Comment